Prof. dr. Felix Janszen sprak over de digitale transformatie van het pensioenfonds naar een digitale dienstverlener.
Gebruikelijk worden processen ondersteund met allerlei software programmatuur. De digitale dienstverlener gaat een stap verder. Informatietechnologie wordt niet meer ondersteunend met main stream. Informatietechnologie wordt een strategische business partner.
Wat betekent dit voor de organisatie?
Het start met de strategie, dus op niveau van het bestuur. Strategisch denken over wel/niet aanpassen van de hele organisatie. Processen, functies, organisatie. Het gaat echter ook om cultuur, leiderschap, de deelnemers meer zien als klanten die hun pensioen opbouwen en er daarna van genieten. En niet te vergeten de mensen in de organisatie. Zij moeten anders werken en daarvoor nieuwe competenties verwerven.
Het bestuur heeft baat bij hulp bij het transformatieproces.
Prof. Janszen gaf aan dat zijn organisatie Inpaqt hiervoor heeft ontwikkeld een digitaal hulpmiddel D-TIME Data Driven Transitie, Tranformatie, Innovatie Management Engine. Het zorgt ervoor dat bestuur en management aan het stuur blijven staan en dat de organisatie niet wordt overgeleverd wordt aan IT-consultants. Die spelen wel een rol in het proces maar zijn niet sturend.
Het transformatieproces naar digitale dienstverlener bestaat uit 3 fasen:
- diagnostische fase; waar staan we, wat is goed, wat missen we. Waaraan moet worden gewerkt
- veranderfase;
- monitoring fase.
Digitale transformatie is een proces van verandering en van leren. Het begint strategisch, op niveau van het bestuur. Het is verstandig als een bestuur zich bij dit proces laat begeleiden. Prof. dr. Janszen en zijn organisatie Inpaqt zijn hierin gespecialiseerd.
E-mail: felix.janszen@inpaqt.com